L

Påmelding nyhetsbrev

Få nyhetsbrev fra oss!

Signup for newsletter:

  • VINTERJAZZ 31. JAN – 2. FEB
  • FESTIVAL 8. – 11. MAI
w

Ujålete jazzfornyer

Jazztrompetist Nils Petter Molvær regnes som en av de viktigste fornyerne innen norsk jazz de siste tiårene. Selv er han mer beskjeden på egne vegne.

28.01.201823:25 Kristine F. Hoff

    

– Nyskapende? Nei, det høres for skrytende og jålete ut. Jeg tenker ikke i slike begreper når jeg lager musikk, men jeg er definitivt musikalsk nysgjerrig og interessert i ulike musikkulturer, sier sunnmøringen, som på fagnettstedet All Music omtales som «the most progressive and intelligent voice in jazz today».

 

Nyskapende

Sammen med Bugge Wesseltofts «New Conceptions of Jazz» (1997) og Eivind Aarseths «Electronique Noir» (1998) regnes Molværs solodebut «Khmer» (1998) blant de siste tiårenes mest nyskapende jazzutgivelser her til lands. Et avgjørende punkt er integreringen av moderne elektroniske virkemidler i musikken.

– Arbeidet med å finne fram til dette uttrykket begynte jeg flere år i forveien. Jeg hadde hørt på musikk utenfor jazzen i årevis, og var inspirert blant annet av David Sylvian, ambient-musikken til Brian Eno og trip hop i gata til Massive Attack, sier Molvær.

 Allerede tidlig i 80-årene hadde Molvær skapt seg et betydelig omdømme som jazzmusiker i den trippelt Spellemann-vinnende jazzkvintetten Masqualero. Han avviser imidlertid at søkingen mot nye musikalske landskaper kom av at han hadde nådd grensen for hva han kunne få ut av jazzen.

 – På ingen måte. Jeg var bare ute etter å finne en ny måte å pakke inn trompetspillet mitt på, forklarer Molvær.

 

Flere DJ-samarbeid

Han begynte tidlig å jobbe sammen med DJ-er som Olle Abstract og Strangefruit, og han betrakter DJ-en som en likeverdig musiker.

– Som musiker og komponist tenker jeg mye på det helhetlige uttrykket, og en god DJ har mye å tilføre totaliteten, forklarer trompetisten.

Et uttrykk for hans moderne tenking er at han i løpet av de siste tiårene også har gitt ut flere remiksplater.

– Det er spennende å gi låtene til andre kunstnere som ser alternative muligheter og kan gi dem andre retninger, sier Molvær.

 

Miles Davis-arven

– Uansett hvor moderne du har blitt, så var Miles Davis utgangspunktet ditt. Han sitter vel og lytter og koser seg dypt der inne et sted?

– Arven fra Miles vil alltid være en del av min musikalske identitet. Om han koser så mye med det jeg gjør, vet jeg ikke, kommenterer Molvær, vel vitende at også den avdøde jazzmesteren på flere stadier i karrieren beveget seg over sjangergrensene. 

Blant adjektivene som ofte dukker opp i beskrivelsene av stemningene i Molværs musikk er «mystisk». Molvær selv er usikker på hvor treffende ordet er. 

– Musikken min er vel heller blåstemt og mørk enn gledesstrålende. At det beskrives som mystisk tar jeg som et tegn på at ulike lyttere får forskjellige opplevelser, sier han.

 

Jazzen fortsatt viktig

De fleste jazzmusikerne besvarer spørsmålet «hvorfor jazz?» med å fremheve friheten musikkformen gir. Ikke minst gjennom improvisasjonen. Molvær mener han på ingen måte har gitt fra seg noe av den grunnleggende musikalske friheten selv om elektronikken og andre elementer utenfor jazzen spiller en viktig rolle i musikken hans.

– Det er en myte at frijazzen er så veldig fri. Det blir ofte mye av det samme. Jeg har stor glede av å gå på scenen sammen med andre musikere med bare et nakent minimum som utgangspunkt. Det er spennende. Felles improvisasjon er en intim sak, man kommer nært hverandre, forklarer jazzmannen.

– Du er vel neppe av den gammeldagse typen komponist som «klimprer» fram nye låter akustisk?

– Det varierer. Det hender at jeg sitter med pianoet og finner fram til nye låter, men jeg har stor sans for å utvikle noe sammen med andre. I de siste årene har jeg fått mye ut av å jobbe ut låtene i samarbeid med bassisten min, Jo Berger Myhre, sier Molvær.

 

Utforskende

Som den stadig voksende diskografien antyder er musikken til Molvær i stadig utvikling. Hans vilje til å prøve nye og andre uttrykksmåter vises også i at han gjerne samarbeider med ulike typer musikere.

På de to siste platene sine har han jobbet med den kvartetten som kommer til Bodø: Erland Dahlen (trommer), Jo Berger Myhre (bass) og Geir Sundstøl (gitarer, banjo). Med sin omfattende karriere innen country- og folkrock er sistnevnte musiker trolig den mest overraskende beboeren i Molværs musikalske hus, for i vestlendingens type jazzuttrykk forekommer lap steelgitar og banjo sjelden.

– På et tidspunkt ble jeg skikkelig fascinert av klangene i lap steel, og ønsket å prøve instrumentet i mitt uttrykk. Geir er en utsøkt musiker på området og tilfører musikken både dybde, nyanser og skjønnhet, sier Molvær.

 

Med Spellemann-skive i bagasjen

Låtene fra trompetistens ferskeste utgivelse, «Buoyancy» (2016), blir hovedmaterialet på den kommende konserten under Bodø Jazz Open. Plata føyer seg glatt inn i rekken av Molvær-plater som blir mottatt med kaskader av superlativer hos kritikerne, og fikk Spellemann i kategorien jazz. Platetittelen er hentet fra dykkersporten og handler om oppdrift og likevekt under vann.

 – Men er i en slags ubeskrivelig balansesituasjon i særdeles vakre omgivelser, sier Molvær om sin favorittsport.

 

Tekst: Kjell Nordeng