L

Påmelding nyhetsbrev

Få nyhetsbrev fra oss!

Signup for newsletter:

  • VINTERJAZZ 31 JAN – 2 FEB
  • FESTIVAL 8 – 11 MAI
w

Jazzlegende med band i internasjonal klasse 

Billy Cobham regnes som en av verdens beste og mest innflytelsesrike trommeslagere. Nå kommer han til Bodø for andre gang med et slagkraftig band i internasjonal klasse.

09.01.201815:05 Kristine F. Hoff

Den første og foreløpig eneste gangen Billy Cobham har spilt i Bodø var i 1990. Stedet var datidens Sinus, og i bandet hans satt Bugge Wesseltoft (tangenter), Terje Gewelt (bass) og Tore Brunborg (tenor).

– Jeg husker ikke selve spillejobben i Bodø, men musikerne i bandet var dyktige, og jeg skal snart gi ut album nummer tre med opptak fra Norge-besøket for 27 år siden, sier Billy Cobham på telefonen.

Sterk kjemi i bandet
I februar kommer Sveits-bosatte Cobham til Bodø og Stormen Konserthus med et band bestående av musikere med tilholdssted i Europa. At de fleste av dem er europeere mener Cobham ikke spiller noen rolle.

 

– På samme måten som mine andre band, har også denne konstellasjonen sin klare individualitet. Bandet har en sterk indre kjemi og en egen modenhet, sier trommeslageren, og legger til:

 

– Musikerne jeg henter inn forholder seg til mine låter og mine arrangementer, men alle setter likevel sitt avtrykk på musikken. At de er europeere betyr intet, disse musikerne kommuniserer med et verdensomspennende publikum.

Spiller gamle klassikere
Et blikk på settlistene fra de seneste konsertene viser at klassikere som «Stratus», «Red Baron» og «Crosswind» er blant gjengangerne, når Cobham og bandet hans står på scenen. Spenningen ved å spille de gamle låtene er på ingen måte borte for komponisten.

 

– Poenget er at de gamle låtene aldri blir spilt på samme måten fra konstellasjon til konstellasjon. Som sagt: Alle musikerne setter sine avtrykk på de versjonene de er med på, forklarer trommelegenden.

 

– Også på de klassiske albumene fra 1970-tallet varierer besetningen fra plate til plate. Er det en slags filosofi bak dette?

 

– Nei, ikke alle endringene var planlagt, men jeg vil heller si det slik, at den utvekslingen av ideer som skjer innen et band er av den største betydning. Essensielt for musikere i min bransje», sier trommeslageren.

To keyboardister
I tillegg til seg selv stiller trommisen i Bodø med fire musikere på scenen. To av dem er keyboardister.

 

– Det er selvsagt helt bevisst. Jeg ønsker to keyboards for å fremelske de nyansene, kontrastene og detaljene som ligger i musikken, forklarer han.

 

Cobhams karriere startet rundt 1970, og før han platedebuterte i eget navn var han med på historisk viktige innspillinger som Miles Davis’ «Bitches Brew» (1970) og Mahavishnu Orchestra’s «The Inner Mounting Flame» (1971). Cobham- debuten «Spectrum» (1973) sementerte hans rennommé som «verdens beste fusion-trommis», og i dag regnes den som en klassiker. Plata klatret til topps på Billboards jazz-liste, og markerte seg overraskende nok også på en 27. plass på Bill Boards 200-liste.

 

– Både sammen med Miles Davis, Mahavishnu og i eget navn har du levert plater som blir karakterisert som nyskapende og innflytelsesrike. Var dere bevisst på dette når dere jobbet med musikken den gangen?

 

– Nei. For det første vil jeg ikke skryte på meg å ha endret jazzens utvikling, og på den tida spilte vi bare inn en masse musikk, platene kom litt senere, forklarer Cobham.    


– La lysene stå på
Selv om den Panama-fødte jazzlegenden ikke konkret husker spillejobben han hadde på gamle Sinus for nærmere 30 år siden, synes i alle fall det nordnorske klimaet å ha satt sine spor.

– La lysene stå på i vinduene, så jeg finner veien mens vi er oppe hos dere. Jeg vet nemlig at vi kommer når det mørkt store deler av døgnet, lyder hans avslutningshilsen til nordboerne han skal spille for i februar på Bodø Jazz Open.

Tekst: Kjell Nordeng